עולם של ניהול שרשש ב רת אספקה - אין טכנוש לוגיה חדשנית ויעילה יותר מבלוקצ'יין. לכן היא תהווה, ולמעשה כבר מהווה, מה שקרוי Disruptive Technologyy - טכנולוגיה משש בשת העושה מהפכה בתחום אליו היא נכנסת. עם זאת, אין זה אומר שמטבעות הקריפטו, הבש נויים גם הם על הבלוקצ'יין, יצש ליחו. למעשה, לא צפוי להם עתיד מזהיר. אלה התובנות העיקריות איתן יוצאים משיחה עם עו"ד אדריאן דניאלס, שותף בפירמת עוה"ד יגאל ארנון ושות', ממשרדי עוה"ד המובילים בארץ, העוסק, בין היתר, בכל היבטי הטכנולוגיה והבנקאות, ובשנים האחרונות גם בתחום הבלוקצ'יין, הנוגע לשני תחומים אלה )ועוד(. לדניאלס, המתמחה בתחום זה, יש תפיסה ברורה בנוגע לטכנולוגיה הנסמכת על יצירת בלוקים מוצפנים של מידע באמצעות שיתוף מבוסס רשת Peer to Peer.

"במישור של עולם השירותים - הבלוקצ'יין הולך לשנות הכל", הוא קובע. "עסקים רבים מאמצים את הבלוקצ'יין כדי להגדיל את היעילות, הבש טיחות וחוויית המשתמש. זה מתבקש, מכיוון שאין כיום שני ליעילות הזאת. טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת קיום של תהליך ופעוש לות חד-חד-ערכיות – כלומר, פעולה בעלת ייחוד וזיהוי ודאיים, שאין אפשרות לשנות או לבטל. בטכנולוגיה זו נוצרת שרשרת ארוש כה, שבה כל גורם יכול לעבוד עם טכנולוגיות שונות, ועדיין כל גורם מסוגל לרשום מה קוש רה, מתי ועל ידי מי. כל אחד בשרשרת יכול להיכנס ולראות את העדכונים של כל שאר הגורמים - ומייד. בלוקצ'יין יכול להחזיק כמות אינפורמציה אין-סופית, שכולה מתעש דכנת מיידית. למדינות שצריכות לנהל תהליש כים בין-משרדיים בהיקף ארצי, אימוץ הטכש נולוגיה תגרום לחסכונות משמעותיים ותשפר את איכות השירותים המסופקות על ידם".

Blockchain as a Servicee

כהמחשה, נותן דניאלס מספר דוגמאות. שרשרת גידול והפצה של ירקות )טכנולוגיה שכבר אומצה על-יד י Walmart בארה"ב(. בהקשר זה ניתן להשש תמש בבלוקצ'יין כדי לעדכן על כל שלב בתהליך - מזריעת הזרע, דרך הקטיף וההפצה ועד המכירה בסופרמרקט, "זה פותר בעיות גדולות בניהול מלאי וכן באיתור של מקור הבעיה במקרים של קלקול מזון, בטווח זמן של שעות ספוש רות, במקום ימים או לפעמים אפילו שבועות במצב הקיים", מדגיש דניאלס. "בזכות הפתרון שהבלוקצ'יין נותן לבעיית ה- provenance( מקוריות( של כל מוצר, מערכת הביטחון יכולה לוודא שציוד שהזמינה כולל רק חלקים מקוש ריים וכאלה שהגיעו ממקורות לגיטימיים ולא ממדינות אויב, מבלי לבצע תהש ליכים ארוכים ויקרים של בדיקות ומכרזים, אם להציג דוגמא אחרת.

"כתוצאה ממאפייניו הייחודיים של הבלוקצ'יין מתפתחת תעשייה של Servicee a as Blockchain וגופים שונים עוברים לפתרונות מבוססי הטכ נולוגיה הזאת, שמשרתים את צרכיהם", הוא מוסיף. "ב'לואי ויטון' הכניסו בלוקצ'יין למערכת האספקה כדי שכל קונה יוכל לדעת שרכש את המוש צר המקורי. סביר להניח שבהמשך יצרני אופנה ישתמשו בשירותי BaaS כדי לתמוך גם ב-shopping ethical .הבורסה האוסטרלית מחליפה את כל מערכת הסליקה שלה לבלוקצ'יין. בסיום התהליך, במקום שכל עסקה תוש שלם רק לאחר מספר ימים - היא תתבצע באופן מיידי - מה שיכול להגדיל באופן משמעותי היקף העסקאות בבורסה. בעולם השירותים טכנולוגיית הבלוקצ'יין תהיה ככל הנראה changer game מוחלט".

אז עם כל המהפכנות הזאת, למה אתה לא מאמין במטבעות קריפטו, המבו־ ססים גם הם על בלוקצ'יין?

"מטבעות קריפטו לא יצליחו, כי המערכות והמוסדות לא יתנו לזה להצש ליח. הם לא יסכימו להחליף את המערכת הפיננסית העולמית וליצור דמוקרש טיזציה של המטבע. הם לא רוצים מטבע שאינו ריבוני. אם מטבעות הקריפטו היו מצליחים, סימן הוא שאנשים הצליחו לעקוף את המערכת הבנקאית. הרי זו הייתה האידיאולוגיה של חלוצי התחום הזה. המדינות כמובן חוששות לאבד את היכולת לשלוט במטבע. מעבר לדחיקת מקומם של הבנקים, יש גם בעיה משמעותית של זיהוי משתמשי מטבעות קריפטו. הרי במטבעות קריפטו כמו ביטקוין המשתמש הוא לרוב כמעט אנונימי ולא קל לראות מי עושה את הטרש נזקציה. השלטון חושש ממצב בו נוכלים - ממלביני הון ועד טרוריסטים - יוכש לו לעקוף את רשויות אכיפת החוק. לכן רגולטורים ברוב המדינות המפותחות מקשים על מי שעוסק במטבעות קריפטוגרפיים, ולא קל היום להעביר הכנסות מקריפטו לבנק".

אז הקריפטו הפסיד והבנקים יכולים לישון בשקט?

"לא, כי יש להם אתגר חלופי - תאגידי ענק כאמזון, גוגל, אפל ופייסבוק, שנכנסים לעולם השירותים, ומבחינתם אין מניעה להיעזר בטכנולוגיית בלוקצ'יין. כיום מכנים את זה טק-פין, על משקל 'פינטק', שכולל פתרונות טכנולוגיים העומדים לרשות המערכות הפיננסיות. הדימוי אומר שפינטק זה כמו אנשים שמנסים לגרום לסוס לרוץ יותר מהר, בעוד שטק-פין הוא כמו אנשים שנעזרים במטוסים. כלים כמו שירותי התשלום של גוגל ואפל, שמכניסים שירותים פיננסיים לתוך פלטפורמה אחרת לגמרי, המבוססת על כמויות אדירות של מידע אישי של המשתמשים שלהם, הם האיום הרציני באמת על עסקיהם של הבנקים. גוגל ואפל כבר מתפקדים ככלי תשלום ופייסבוק רוצה שנשתמש במטבע הקריפטו שהיא מתכוונת להשיק בעוד כשנה - ה-Libra .לכן, בעשר השנים הבאות נראה שינוי בעולם הפיננסי, באופן שקשה היום לדמיין. קשה לראות שהבנקים ייעלמו לנו מהחיים, או שבלוקצ'יין יגרום למדינות )כמו שאנחנו מכירים אותן( להפסיק לשלוט במקורות הכסף הגלובלי. מצד שני, יחסי הכוח ישתנו לחלוטין )כמו שאנחנו כבר רואים( ועל מנת לשמור על עצמם, הבנקים יצטרכו לחלוק את המונוש פול שלהם עם הענקים מהסיליקון וואלי ולאמץ את טכנולוגית הבלוקצ'יין, ומדינות יצטרכו לנצל את טכנולוגיות הבלוקצ'יין על מנת להתחרות עם רמת השירותים שהשוק הפרטי יוכל לספק".

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.