ביה"ד האזורי לעבודה/ גילו המבוגר של עובד כשיקול נגד פיטורי

נקבע כי כאשר בודקים אם החלטה נעשתה לטובת החברה אשר מהווה חלק מאשכול של חברות, ניתן לבדוק לא רק טובת החברה המסויימת, אלא גם את טובת קבוצת החברות אליה החברה משתייכת.

פסק הדין דן בבקשה מטעם המנהל המיוחד של קבוצת חברות בפירוק שטען שעסקאות שיעבוד, ערבות וקיזוז שנעשו בין אחת החברות באשכול לבין הבנק לטובת הבטחת חובותיהן של חברות אחרות באשכול חסרות תוקף, בין השאר, עקב כך שלא נעשו לטובת החברה.

במקרה זה, כל הקבוצה היוותה עסק כלכלי אחד אשר עסק בתחום הבנייה. לשם כך החברות כולן היו צריכות אשראי ובעל השליטה נדרש להעמיד בטחונות מסוגים שונים. אחת הדרכים שאפשרו לבעל השליטה להעמיד את הביטחונות הייתה באמצעות ניוד נכסים בין החברות השונות, דבר שהטיב עם כל הקבוצה. מטרת אשכול החברות הייתה לאפשר לחברות ליהנות מגב כלכלי איתן ומהסתמכות הדדית. הקמת הקבוצה נבעה בין היתר מרצונן של חברות להיות מגובות כלכלית על ידי חברות אחרות.

נקבע כי יש לתת משקל ל"תיאוריית הקונצרן" לפיה יש להתחקות לא רק אחר טובת החברה הספציפית בקבוצה, אלא גם אחר טובת קבוצת החברות אליה החברה משתייכת. הפרדה בין החברות בקבוצה היא מלאכותית וקשה עד שבלתי אפשרי לטעון כי יש להבחין בין טובתה של חברה אחת בקבוצה לבין טובתה של הקבוצה כולה. סביר היה שכל החברות תמכו אחת באחרת בגיוס אשראי, בהעמדת ערבויות הדדיות ובניהול עסקיהן המשותפים וזאת תוך קידום תכלית קבוצת החברות לאפשר לכל החברות ליהנות מגיבוי כלכלי. בית המשפט קבע כי בנסיבות בהן עסקי קבוצת החברות כולה התנהלו כחטיבה אחת, והיחסים ההדדיים בין כל החברות היו הדוקים עד כדי קשרים בלתי ניתנים לניתוק, אין לראות בטובת חברות האחרות בתוך הקבוצה כדבר שלילי לחברה.

בקשתו את המנהל המיוחד לחייב את הבנק להשיב את הכספים נדחתה.

(פרק (י-ם) 16739-08-14 עו"ד יצחק מולכו, מנהל המיוחד של חברת חפציבה הנדסה ובניין (2006) בע"מ (בפירוק) נ' בנק מזרחי טפחות בע"מ)

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.