מחוזי/ הגשת תביעה בישראל נגד חברה זרה

בית המשפט המחוזי הפך החלטה קודמת שמנעה תביעה נגד אמזון בבית משפט בישראל, שהוגשה באמצעות המצאת כתב התביעה בישראל. בית המשפט המחוזי קבע, כי המצאת כתב בית דין לנציג בכיר באמזון שעה שביקר בישראל לכבוד כנס – הינה המצאה כדין, מתוך כך בית משפט בישראל רכש סמכות לדון בתביעה שמנהלת חברת פרמייר נגד אמזון.

בידיעון מס' 54 שיצא לאור במאי אשתקד, דיווחנו כי בית המשפט דחה בזמנו את בקשת פרמייר להיתר המצאה של כתב התביעה נגד אמזון לחו"ל מהטעמים שאין לפרמייר עילת תביעה טובה נגד אמזון ולא מתקיימים התנאים להיתר המצאה. עוד נקבע אז, שבעוד שההליך בבקשת ההמצאה היה תלוי ועומד יזמה חברת פרמייר המצאה בישראל לידי סגן נשיא חברת אמזון עת שהיה נוכח בכנס בישראל. פרמייר ביקשה להכיר במסירת התביעה כהמצאה "למורשה בניהול עסקים" כך שהמצאה לנציג מוסמך של אמזון כמוה כהמצאה לחברת אמזון. בית המשפט בהחלטתו הראשונה קבע שהמסירה לנציג אמזון לא הייתה כדין, היות שמדובר בניצול לרעה של הליכי משפט ולמעשה פרמייר ביקשה לבצע "מעקף" כדי לייתר את מתן ההחלטה בבקשה להיתר ההמצאה לחו"ל. כמו כן נקבע אז, שדרך המלך בה בית משפט בישראל ירכוש סמכות שיפוט הינה לפי בקשת היתר המצאה לחו"ל ולא לפי המצאת כתבי בית דין "למורשה בניהול עסקים" המצוי בתחומה של ישראל.

בהחלטתו האחרונה בית המשפט הפך את ההחלטה המתוארת לעיל וקבע שהמצאה לנתבע המצוי בתחומי המדינה היא פעולה לגיטימית ובאמצעותה ניתן לבית משפט בישראל לרכוש סמכות לדון בתביעה בישראל הואיל וההמצאה בוצעה בתחום השיפוט הישראלי. לפיכך, ההמצאה של פרמייר לנציג אמזון אינה מהווה ניצול לרעה של הליכי משפט כפי שנקבע בהחלטה הקודמת.

בנוסף, בית המשפט קבע שאין ספק שהתקיים מבחן "אינטנסיביות הקשר" בין סגן נשיא אמזון לו נמסרה התביעה לבין לחברת אמזון. מתוקף תפקידו הניהולי הבכיר קיימת הסתברות גבוהה שסגן נשיא אמזון יביא לידיעתה את עובדת הגשת כתב התביעה ואת תוכנו. אילו היה מדובר בעובד זוטר, המצאה שכזו לא הייתה עולה בקנה אחד עם מבחן "אינטנסיביות הקשר" אך יש לראות בסגן נשיא אמזון "כמורשה לניהול" של חברת אמזון לפי הדין והמצאה לידיו כמוה כהמצאה לאמזון.

(ער (ת"א) 34510-09-15 פרמייר ים המלח מעבדות קוסמטיקה בע"מ נ' Amazon.com, Inc))

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.