כולם מדברים סביבכם על בלוקצ'יין, ביטקוין, הנפקות וירטואליות ואין לכם מושג על מה כל הרעש? – מילון מושגים קצר שהכנו, יסייע לכם להבין על מה כל המהומה.

מטבעות מבוזרים / מטבעות דיגיטליים

מטבעות אלו הם למעשה כסף דיגיטלי, אשר מאובטח באמצעות טכנולוגיית הצפנה. המטבעות הדיגיטליים אינם מונפקים או מנוהלים על ידי מדינה או בנק מרכזי כלשהו ועל כן ערכם אינו נתון לשליטתם, אלא הוא נקבע לפי הסכמה וביקוש בין רשת משתמשים.

ביטקוין

הביטקוין הינו המטבע הדיגיטלי הראשון שנעשה בו שימוש וכן היישום הראשון והמפורסם ביותר של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

ארנק דיגיטלי

ארנק דיגיטלי הוא תוכנת מחשב אשר מחוברת לרשת המטבע הדיגיטלי והמאפשרת להחזיק, להעביר ולקבל מטבעות דיגיטליים. לכל ארנק משויכים שני "מפתחות": מפתח ציבורי ומפתח פרטי. המפתח הציבורי מקביל למספר חשבון הבנק, קרי, הכתובת שאליה מעבירים את הכספים. המפתח הפרטי הוא המפתח לכספת. רק לבעליו האפשרות לבצע פעולות בכספים שבארנק.

בלוקצ'יין

הבלוקצ'יין הינה תפיסה טכנולוגית המאפשרת פעילות מאובטחת על גבי רשת האינטרנט ללא צורך בישות ניהול מרכזית. הבלוקצ'יין הינו יומן רישום דיגיטלי של כל הפעולות שבוצעו על גביו מאז ראשיתו. המידע השמור בבלוקצ'יין מאוחסן בתוך תאים (בלוקים) המקושרים אחד לשני לפי סדר כרונולוגי (שרשרת של בלוקים). עם ביצוע כל פעולה על גבי הבלוקצ'יין, תיעוד שלה נשמר באופן אוטומטי על גבי המכשירים של כל המשתמשים במערכת. המבנה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין והאופי הביזורי שלה מהווים את האבטחה המבנית של הבלוקצ'יין: השרשור של הבלוקים אינו מאפשר לשנות מידע שנשמר בבלוקצ'יין מבלי לשנות את ההגדרות של שאר הבלוקים במערכת, פעולה שהינה כמעט בלתי אפשרית מבחינה טכנולוגית; האופי הביזורי של הבלוקצ'יין אינו מאפשר לפגוע במערכת מבלי להשתלט על רוב המכשירים המקושרים לבלוקצ'יין, פעולה שנחשבת כבלתי אפשרית גם כן, לאור מספר המשתמשים במערכת הבלוקצ'יין של הביטקוין.

בלוקים

בלוקים הם יחידות האחסון בהן מאוחסן כל המידע השמור בבלוקצ'יין. כך, אם הבלוקצ'יין משול לפנקס חשבונות, הבלוקים הם הדפים של הפנקס. הבלוקים שמרכיבים את הבלוקצ'יין מקושרים אחד לשני באמצעות חידה מתמטית סבוכה, באופן שזה כמעט בלתי אפשרי לשנות מידע אשר שמור בבלוקצ'יין.

מה כורה? אז מה זה כריית ביטקוין

כריית ביטקוין הינה התהליך שבו עסקאות במטבע הביטקוין מאושרות ומתועדות במערכת הבלוקצ'יין של הביטקוין. תהליך הכרייה מתבצע על ידי סוג מסוים של משתמשים במערכת הביטקוין שנקראים "כורים". פעולת הכרייה היא למעשה פיצוח חידה מתמטית אשר פתירתה יוצרת את הבלוק הבא. הכורה הראשון אשר מצליח לפתור את החידה מתוגמל עבור הכרייה המוצלחת שלו באמצעות ביטקוינים ולעתים גם באמצעות עמלות.

הנפקות וירטואליות או ICO

ICO (Initial Coin Offering) הוא אפיק גיוס כספים במימון המונים. מדובר בתהליך בו יזמים אשר מפתחים פלטפורמות או פרויקטים מגייסים כספים בתמורה למטבעות דיגיטליים. המטבעות הדיגיטליים מקנים למשקיעים בפרויקטים זכות להשתמש בפלטפורמות שפותחו בפרויקטים הממומנים באמצעות ה-ICO. בנוסף, המטבעות מספקים למשקיעים בפרויקטים נזילות, שכן מדובר בנכס סחיר שניתן לסחור בו בשוק המשני.

חוזים חכמים

החוזים החכמים נחשבים היישום הדרמטי ביותר של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הם מייצגים הבטחה לשנות את האופן שבו מתבצעים תהליכים מסורתיים, אשר מאופיינים בתלות בגורמים מתווכים. החוזים החכמים הינם תוכנות מחשב אשר מאפשרות לשני צדדים שונים לבצע ביניהם פעולות בצורה מאובטחת ואמינה על גבי רשת ה אינטרנט. היות והחוזים החכמים מבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, הם מסוגלים להשלים פעולות על גבי רשת האינטרנט בצורה אמינה ומאובטחת וללא מעורבות של גורמים מתווכים.

Source: barlaw.co.il

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.