בצל משבר הקורונה והשלכותיו על הפעילות העסקית של תאגידים מדווחים, פרסם לאחרונה סגל רשות ניירות ערך, שני עדכונים הכוללים הנחיות חשובות המשליכות על אופן והיקף הגילוי הנדרש מתאגידים מדווחים על פי חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968") חוק ניירות ערך") ותקנותיו.

הודעה לחברות: שאלות ותשובות בקשר לתקופת משבר הקורונה

ראשית, ביום 2020.5.7 פרסם סגל הרשות קובץ שאלות ותשובות בשלושה נושאים שנדונו על ידו בעקבות פניות של תאגידים 1 מדווחים בשל משבר הקורונה.

אפשרות הפחתת שכר דירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים

שאלה: האם דירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים רשאים לוותר על שכרם כאות סולידריות או מסיבות אחרות שנובעות מהתמודדות התאגיד עם משבר הקורונה?

תשובה: סגל רשות ניירות ערך קבע בשו"ת 101ב.2 בשנת 2016 מתקיימים כל אלה:

  • התאגיד מצוי בקשיים פיננסיים;
  • הדירקטור החיצוני הצהיר כי הוויתור הוא מרצונו;
  • ההפחתה היא לכלל הדירקטורים, לרבות דירקטורים רגילים;
  • יקבע מפורשות האם מדובר בויתור בלתי חוזר או בדחיית תשלום;
  • הגמול לא יפחת מהגמול המזערי לו זכאי הדירקטור החיצוני לפי תקנות החברות (כללים בדבר גמול והוצאות לדירקטור חיצוני), התש"ס-2000.

החידוש בעמדת סגל הרשות, הוא כי בנסיבות הנוכחיות של משבר הקורונה, ויתור זה יהיה אפשרי גם ביחס לדירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים בחברות שאינן מצויות בקשיים פיננסיים, ובלבד שמתקיימים יתר התנאים האמורים לעיל.

תזרים מזומנים חזוי – הכללת ניתוחי רגישות אודות משתנים שאינם תלויי שוק

שאלה: האם תאגיד מדווח שנדרש לצרף גילוי בדבר תזמ"ז חזוי לדוח הדירקטוריון, ואשר פעילותו העסקית מושפעת או עלולה להיות מושפעת בצורה מהותית ממשבר הקורונה, רשאי לכלול במסגרת גילוי כאמור ניתוח רגישות אודות ההנחות המרכזיות העומדות בבסיס התזרים החזוי בקשר למשתנים שאינם תלויי שוק, אם סבור שמידע זה נחוץ לשם הבנת השלכות פוטנציאליות של משבר הקורונה?

תשובה: כן. תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומידיים), התש"ל-1970") התקנות") קובעות חובת גילוי בדבר תזרים מזומנים חזוי בדוח העיתי בהתקיים סימני אזהרה כהגדרתם בתקנות. התקנות קובעות כי בהסברי הדירקטוריון יפורטו, בין היתר, ההנחות וההערכות ששימשו בקביעת סבירות הנתונים בתזרים המזומנים החזוי, ובכלל זה נתונים תלויי שוק או מקרו כלכליים. סגל הרשות קבע עתה, כי בשל אי הוודאות הכלכלית המאפיינת את משבר הקורונה, התאגיד יהיה רשאי לכלול גם ניתוח רגישות להנחות המרכזיות של משתנים שאינם תלויי שוק (בנוסף לניתוחי הרגישות הנדרשים בהתאם לתקנות ביחס למשתנים תלויי שוק) וכן בדבר השפעת ניתוח הרגישות על יתרת המזומנים הצפויה לתאגיד בסוף כל תקופה הנכללת בתזרים החזוי. כך למשל, תאגיד יהיה רשאי לכלול במסגרת ההסברים לתזרים המזומנים החזוי, גם ניתוח רגישות להנחות הקשורות בהכנסותיו או הוצאותיו הצפויות בסוף כל תקופה הנכללת בתזרים.

צירוף הערכות שווי שנועדו לצורך בחינת ירידת ערך תקופתית של מוניטין

שאלה: האם נוכח משבר הקורונה והשלכותיו על הפעילות הכלכלית בארץ ובעולם, יתכנו מקרים נוספים בהם הערכת שווי ששימשה לבחינת ירידת ערך של יחידה מניבת מזומנים ברבעון הראשון של שנת 2020 ,בהתאם להוראות תקן חשבונאי , לא תיחשב כמהותית 3 בינלאומי 36 ,ושעברה את הספים הכמותיים אשר נקבעו בעמדת סגל רשות ניירות ערך וההבהרה לה מאוד ומשכך לא תצורף לדוחות הכספיים של תאגיד לרבעון הראשון לשנת 2020?

תשובה: כן. לנוכח השלכות מגפת הקורונה על הפעילות הכלכלית בישראל ובעולם וביחס לדוחות העיתיים לרבעון הראשון לשנת 2020 בלבד, לעמדת סגל הרשות, הערכות שווי שנועדו לבחינת יחידה מניבת מזומנים, שמתקיימים סממנים המעידים על ירידת ערך, וגם אם הסכום בר ההשבה של אותה יחידה אינו פי שניים מהערך בספרים, לא תחויב בצירוף לדוחות הכספיים, וזאת בכפוף לכך שתוצאת הערכת השווי גבוהה בלפחות %25 מהערך המאזני של יחידת מניבת המזומנים.

עמדת סגל חשבונאית מספר 7-99 – השפעות משבר הקורונה על הגילוי והדיווח הכספי הנכלל בדוח רבעון ראשון 2020

ביום 2020.5.11 פרסם סגל רשות ניירות ערך עמדת סגל חשבונאית הקובעת הנחיות גילוי לתאגידים מדווחים באשר לגילוי . 4 הנדרש במסגרת דוח רבעון ראשון לשנת 2020 ולדוחות העיתיים העוקבים בעקבות השלכות משבר הקורונה ("העמדה") דגשים אלה נוגעים לגילוי הנדרש במסגרת דוח הדירקטוריון בהתאם לתקנות, ולגילוי הנדרש במסגרת הדוחות הכספיים בהתאם להוראות תקני הדיווח הכספי הבינלאומיים (IFRS .(עדכון זה עוסק בדגשים הנוגעים לגילוי הנדרש בדוח הדירקטוריון על פי התקנות בלבד, ולא עוסק בגילוי הנדרש על פי התקנים החשבונאיים.

להלן עיקרי העמדה:

1 .העמדה קובעת כי אין מודל גילוי אחיד בנוגע להשלכות משבר הקורונה על הפעילות העסקית של התאגידים המדווחים, והתאגידים המדווחים נדרשים לכלול את הגילוי בהתאם לנסיבות הספציפיות שלהם בסביבה הכלכלית הנוכחית, תוך התייחסות למאפייני הענף שבו הם פועלים. כך למשל, תאגיד הנמנה על ענף הנדל"ן המניב יידרש להתייחס לשטחי המסחר/המשרדים הסגורים ושיעור גביית דמי השכירות או תאגיד הנמנה על ענף הקמעונאות והאופנה יידרש להתייחס להשפעת סגירת החנויות על הפעילות העסקית וכיו"ב.

לקריאת הקובץ במלואו, ראו כאן באתר הרשות

לקריאת שו"ת 101ב.2 ,ראו כאן באתר הרשות.

עמדה משפטית מספר 105-23" :פרמטרים לבחינת מהותיות הערכות שווי" מחודש יולי 2014") העמדה"). לקריאת העמדה באתר הרשות כאן. 3 והבהרה 3)5 (לעמדה, בדבר פרמטרים לבחינת מהותיות הערכות שווי, אשר קבעה כי הערכת שווי שנועדה לצורך בחינת ירידת ערך תקופתית של מוניטין המחויבת בהתאם להוראות תקן חשבונאות בינלאומי 36 ,שבוצעה מבלי שהיו סממנים לירידת ערך, לא תיחשב בדרך כלל כמהותית מאוד, אף אם עברה את הספים הכמותיים שנקבעו בעמדה, וזאת בכפוף לתנאים מסוימים המפורטים שם, וביניהם כי הסכום בר ההשבה של היחידה מניבת המזומנים גבוה פי שניים לפחות מערכה בדוחות הכספיים. לקריאת ההבהרה במלואה, ראו באתר הרשות כאן.

לקריאת העמדה במלואה, ראו כאן באתר הרשות.

To read the full article click here

Originally published 17 May, 2020

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.